torsdag 23 september 2010

Dag 141 av 280




Idag har det gått 50,4 % av graviditeten
(onödig fakta, javisst;))
Fostret är ca 16 cm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 420 gram.
Det kan röra sig fritt i fostervätskan och kan sparka både långt upp i
magen och ända nere vid blygdbenet.
Tänderna börjar utvecklas nere i tandköttet. Fostret har hårväxt över
hela kroppen men det faller av vid födseln.
Antikroppar förs över från mamman till fostret.
Fostret har ännu inget underhudsfett. Det sväljer fostervatten och
tränar där med matsmältningsorganen.
Fostret kissar i magen.

Så står det även att för mamman börjar en härlig tid.
Magen syns väl, men är inte alltför stor.
(nä, det här är väl alldeles lagom nu tycker jag;))
Illamåendet och tröttheten har ofta gått över.
(får faktiskt inte kväljningar längre på morgnarna när jag borstar tänderna!
Lite trött är jag allt, men idag ska jag gå till
Apoteket och köpa järn-tillskott tänkte jag)
Humöret brukar vara stabilare
(nja, jag är nog lika känslig nu..
Men vadå, jag är inte arg och sur iallafall:))
och diverse småkrämpor man kan drabbas av vid slutet
av graviditeten har inte börjat än.

(bara lite småkramp i vaderna på nätterna)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar